Lindra ångest, oro och nedstämdhet

De flesta av oss går genom perioder i livet när vi känner oss nedstämda och oroliga. Det är helt naturliga tillstånd, och oftast går de över av sig själv. Om de inte försvinner av sig själv utan stannar kvar länge kan det vara depression eller ångest. Då behöver du söka hjälp, för det finns medicin mot ångest. Även terapi och besök hos psykologer kan hjälpa att förbättra ditt mående.

Oro

Att känna oro är en del av människans natur som ett försvar mot det okända. Olika personer hanterar oro på olika sätt, och en del kan lida mer av det. Det kan handla om oro för framtiden, för sjukdomar eller för hur andra uppfattar dig. Om du känner att din oro hindrar dig i ditt dagliga liv bör du försöka lindra den. Mindfulness eller avslappning är två sätt som fungerar för många. Det finns också receptfria läkemedel som kan hjälpa dig.

Nedstämdhet

Nedstämdhet är inte detsamma som depression. Att vara ledsen, låg eller nedstämd kan ha konkreta anledningar, som till exempel sorg efter ett dödsfall eller en relation som avslutats. Men ibland känner vi oss nedstämda utan direkt anledning. För att minska nedstämdheten vill en del umgås med familj och vänner, medan andra vill vara ensamma. Att vara ute i dagsljus och promenera, liksom att äta bra mat och försöka sova ordentligt kan också hjälpa dig att må bättre. Lätt träning fungerar för en del. Om du inte mår bättre efter en tid bör du söka läkarhjälp. Det finns också hjälplinjer att ringa om du inte vill prata med vänner eller familj.